Kisaraportit 2011

KF2 World Cup – finaalipaikka jäi saavuttamatta

Viikko SM-sarjan loppumisen jälkeen ajettiin Italiassa Napolin lähellä helteisissä olosuhteissa KF2 luokan World Cup-kilpailu, johon osallistumisoikeuden oli saavutuksillaan lunastanut 94 kuljettajaa. Vesuviuksen juurella sijaitseva Sarnon rata on perinteinen arvokilpailuiden pitopaikka ja rata on sekoitus vauhdikkaita pitkiä suoria ja teknisiä tiukkoja mutkia.

Vapaissa harjoituksissa löytyi Sarnon 1700 metriä pitkälle radalle hyvät säädöt ja vauhti oli hyvä. Perjantaina lämpöä oli yli 30 astetta ja pito radalla oli kasvanut lisää. Aika-ajossa runko tarrasi liikaa tietyissä mutkissa ja moottoristakaan ei sitten oikein löytynyt vääntöä mutkien ulostuloissa. Siitä seurasi se, että aika-ajo epäonnistui lähes totaalisesti ja sijoituksena oli 8 minuutin ajoajan jälkeen vasta 73. sija. Se oli iso pettymys. Harjoitusaikojen perusteella sijoitus olisi voinut olla 30 parhaan joukossa, joka olisi antanut vielä hyvät lähtöpaikat eräajoihin.

Koska kuljettajia oli mukana lähes 100, tuli jokaiselle ajettavaksi viisi alkuerää. Mäntylä ajoi tasaiset suoritukset alkuerissä ja nosti sijoitustaan hyvin jokaisessa lähdössä, mutta finaaliin eli 34 parhaan joukkoon ne eivät riittäneet. Alkuerien jälkeen sijoitus oli 48., joten parannusta aika-ajosuoritukseen nähden tuli kuitenkin paljon.

Sarnon kisassa ajettiin varsinaisen finaalin lisäksi myös B-finaali, jossa Mäntylä oli lopulta 20. Lähdön lämmittelykierroksella Villen moottori sammui ja siitä seurasi hyvän lähtöpaikan vaihtuminen viimeiseksi lähtöruuduksi. Kahdentoista kierroksen kisassa Ville pystyi ohittamaan yli kymmenen kuljettajaa ja nousi siis viimeiseltä paikalta sijalle 20. World Cup-kisan ykköseksi ajoi isäntämaan Loris Spinelli, toinen oli Tanskan Christian Sörensen ja kolmas Italian Antonio Giovinazzi.

Sarnon kisa osoitti sen, että aika-ajon merkitys kartingissa on erittäin suuri varsinkin, kun kuljettajia on mukana lähes 100. Positiivista kisassa oli kuitenkin se, että vauhdillisesti oltiin välillä lähes kärkikuljettajien vauhdissa, ja ilman aika-ajon epäonnistumista olisi finaalipaikka ja hyvä sijoitus ollut ihan realistista. Hyvää kokemusta tuli kuitenkin taas kansainvälisestä kovatasoisesta kilpailusta. Tästä on hyvä jatkaa kauden viimeiseen kilpailuun, joka on U18 MM-sarjan kolmas ja viimeinen osakilpailu. Kilpailu ajetaan marraskuun 4.-6. päivä ja silloin palataan takaisin Sarnon radalle tekemään kauden paras sijoitus kansainvälisissä kisoissa.

 
 

Sivu 2 / 8

Kuvat © Aki Rask
Gasum Oy
Leomuovi Oy
Vexve Oy
Ventoniemi yhtiöt
Eilakaisla Oy
Thermisol
fastems
avant
d_kulma
kalusteprojektit
tamminen
seoy
katepal
fenixsign
suominenyhtiot