Kausi 2018 |
Ajoin X30 Senior –luokkaa IAME Series Finland –sarjassa. Luokassani ajoi n. 40 kuljettajaa jokaisessa kilpailussa, joka on todella hyvä määrä suomalaisessa sarjassa. Viime kauden sarjan toinen sija vaihtui pettymykseen, kun uutta runkoa ei saatu kauden aikana toimimaan. Kilpailuja jäi kauden aikana pari ajamatta omien töiden ja opiskelujen takia. Kauden ensimmäinen kilpailu ajettiin toukokuussa Kouvolassa. Ajoin kilpailussa uudella rungolla, jota ei oltu keretty oikein testaamaan ennen kilpailua. Harjoituksissa satoi vettä, joten uutta runkoa ei päästy ajamaan täysin kuivalla radalla. Kilpailupäivänä oli warm-upista asti huomattavissa, että vauhti ei ole lähelläkään riittävää tasoa ja jotain radikaalia pitäisi rungolle tehdä. Aika-ajot menivät huonommin kuin ikinä ennen tässä sarjassa. Myöskään eriin autoa ei saatu säädettyä siten, että se olisi kilpailukykyinen. Erien jälkeen jouduin B-finaaliin, jossa minulla kaiken lisäksi hajosi eturatas, joten en päässyt edes finaaliin. Kouvolasta otin mukaani erimallisen rungon, jolla en kerennyt ajamaan ennen seuraavaa kilpailua Joensuussa. Siellä runko toimi kuitenkin huomattavasti paremmin kuin Kouvolassa. Aluksi runko oli hyvin nopea, mutta muihin verrattuna aloin hidastua pidon parantuessa viikonlopun aikana radalla. Aika-ajoissa olin kahdeksas ja erissä ajoin hyvät sijoitukset ollen kolmas ja toinen. Ensimmäisessä finaalissa ajoin pitkään toisena, mutta yksinkertaisesti vauhti ei vain riittänyt ja pitkässä finaalissa tipuin lopulta kuudenneksi. Sarjassa otettiin täksi vuodeksi käyttöön todella typerä systeemi, jossa toiseen finaaliin startataan ensimmäisen finaalin nopeimpien kierrosaikojen perusteella, eikä sijoitusten, kuten sen aina finaaleissa pitäisi olla. Aika-ajoissa ajetaan nopeimmasta ajasta, jonka jälkeen sijoitukset ja lähtöruudut pitäisi ratkaista pelkästään kilpailemalla. Olin ensimmäisen finaalin kolmanneksitoista nopein, joten starttasin toiseen finaaliin ruudusta 13. Vauhti ei ollut toisessakaan finaalissa sen parempaa, joten nouseminen oli ensimmäisten kierroksien ohittelua lukuun ottamatta hyvin hankalaa. Lopulta maalissa olin yhdestoista. Kilpailu meni selvästi paremmin kuin ensimmäinen kilpailu, mutta huolestuttava asia oli se, että pidon parantuessa radalla runko tuntui toimivan vain huonommin allani. Kauden kolmas kilpailu ajettiin Jyväskylässä kovassa helteessä. Ajoin kilpailun samalla rungolla kuin Joensuussa, mutta olin heti ensimmäisistä harjoituksista lähtien todella kaukana kärjestä suhteessa edelliseen kilpailuun. Harjoituksissa autoa yritettiin saada toimimaan paremmin, mutta mitään merkittävää parannusta ei löydetty. Olin aika-ajossa vasta kolmaskymmenes, mutta ensimmäisessä erässä pystyin todella hitaasta ajasta huolimatta nostamaan itseni yhdeksänneksi. Toisessa erässä en onnistunut juurikaan nousemaan, joten lähtöruutu finaalin oli melko huono. Molemmissa finaaleissa vauhtini oli edelleen aivan kateissa ja oikeastaan mitään ei ollut radalla tehtävissä. Sijoitukseni olivat 23 ja 26, eli viikonloppu oli samanlainen katastrofi kuin Kouvolassa. Sarjan kahteen viimeiseen kilpailuun en päässyt osallistumaan, koska olin suorittamassa opintojeni työharjoittelujaksoa. Töiden takia jäi myös väliin kerrasta poikki ajettava IAME Nordic Cup. Tuloksellisesti kausi oli pettymys, eikä runkoa saatu toimimaan siten, että vauhti olisi riittänyt kärjessä ajamiseen. Ensi kaudella minun on tarkoitus ajaa samat kilpailut kuin tänä vuonna. Tavoitteena ei ole muuta kuin voittaminen, mutta se edellyttää kaiken toimimisen. Erityisesti runko täytyy saada ensi kaudeksi toimimaan, sillä se on kriittisin asia koko touhussa. Sarja itsessään toimii pääsääntöisesti todella hyvin ja kilpailut ovat osallistujamäärien sekä tasaisten moottorien takia kiinnostavia. Ville Mäntylä |
Kuvat © Aki Rask |