Kausi 2016 |
Armeijan aiheuttaman välivuoden jälkeen tarkoituksena oli ajaa uutta X30 Challenge Finland-sarjaa, jossa kaikilla kuskeilla on samanlaiset moottorit. Tämä tuo kilpailuihin tasapuolisuutta ja sitä kautta erot ovat hyvin pieniä ja kilpailut paljon mielenkiintoisempia. Omassa luokassani X30 Seniorissa kuljettajia oli noin 30 eli pitkästä aikaa Suomessa rata oli täynnä kuskeja jokaisessa lähdössä. Omien työasioiden takia en kuitenkaan päässyt osallistumaan sarjan kolmeen ensimmäiseen osakilpailuun. Ensimmäinen kilpailu mihin pääsin mukaan oli sarjan neljäs osakilpailu heinäkuun lopussa Jyväskylässä. Runkona minulla oli muutaman vuoden takainen Energy, joka oli todettu hyväksi jo aikaisemmin. Vauhti oli harjoituksista asti kohdallaan pitkästä ajotauosta huolimatta. Lauantain kilpailussa olin aika-ajossa kolmas, mutta erät eivät menneet aivan nappiin ja finaaliin lähdin viidennestä ruudusta. Finaaliin tuli sadekeli, mutta se ei menoa haitannut. Nousin jo aivan finaalin alussa kolmanneksi ja vaikka ajoin lähdön toiseksi nopeimman kierrosajan niin en päässyt aivan edellä ajavien kantaan, jotta olisin voinut heidät ohittaa. Tuloksena ensimmäisestä finaalista tuo kolmas sija. Jyväskylän sunnuntain kilpailu sujui mallikkaasti alusta loppuun. Aika-ajossa paalu, eristä sijoitukset yksi ja kaksi, joilla finaaliin lähtöpaikaksi tuli ykkösruutu. Finaaliin alussa pääsin muilta karkuun, kun takana olevat kuljettajat alkoivat taistella keskenään. Muutaman sekunnin johto kaventui hieman finaalin loppupuolella, mutta maalissa eroa oli silti kaksi sekuntia ja sarjan ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli jo heti ensimmäisenä kisaviikonloppuna. Sarjan päätösosakilpailu ajettiin 20.-21.8. Alahärmän hienolla radalla. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun oli itse mukana Alahärmässä ajettavassa kilpailussa. Harjoitukset sujuivat perjantaina hyvin ja olin joka reenissä kärkivauhdissa. Lauantain kilpailun aika-ajossa olin ykkönen puolentoista kymmenyksen erolla. Voitin molemmat alkuerät ja näin ollen lähdin finaalin ykköspaikalta. Finaalissa vauhtini ei ollut kuitenkaan paras mahdollinen ja tipuin toiseksi noin finaalin puolivälissä. Pysyin edellä ajaneen kuljettajan tuntumassa, mutta en saanut kunnon ohituspaikkaa ja maalissa olin toinen. Sunnuntain warm-upissa autostani hajosi sivuponttooninrauta ja koska olin itselläni mekaanikkona, niin meinasi tulla hieman kiire laittaa auto kuntoon ennen aika-ajoa. Aika-ajo sujui kuitenkin kohtalaisesti oltuani toinen 16 tuhannesosaa ykköselle hävinneenä. Koko loppupäiväksi tuli sadekeli, joka loi minulle todellisen kiireen muuttaa auto sadekelin säätöihin. Ensimmäiseen erääni kerkesin nipin napin edes mukaan. Erissä sijoitukseni olivat kolmas ja neljäs. Finaalin alussa jouduin ajamaan pienessä letkassa muutaman kierroksen, jonka aikana ykkönen karkasi omille teilleen. Nousin lopulta toiseksi, mutta eroa kärkeen oli jo kuusi sekuntia. Pääsin kuitenkin takana olevilta karkuun ja sain rauhassa ajella finaalin toiseksi. Sarjassa sijoitukseni oli vain kaksi kilpailuviikonloppua ajaneena 18. Sarjaan voittoon ajoi espoolainen Elmeri Peippo. Kauden viimeinen kilpailu oli Ruotsin Kristianstadissa ajettu X30 Nordic Challenge, jossa taisteltiin Pohjoismaiden mestaruudesta. Harjoituksissa vauhti oli kohdallaan, mutta aika-ajot menivät käsille oltuani vasta seitsemäs. Erissä sain hieman nostettua sijoitustani. Sunnuntaina ajettiin pre-finaali ja finaali. Koko päiväksi luvattiin sadekeliä, joten kaikki sadesäädöt olivat finaaliin mennessä autossa kiinni. Finaalin alussa nousin kolmanneksi, mutta en aivan pysynyt kärkikaksikon perässä. Olin kuitenkin selvästi kolmanneksi nopein radalla, joten eroa takana ajaviin kuljettajiin tuli monta sekuntia. Finaaliin loppupuolella toisena ajanut ruotsalainen kuljettaja ajoi radalta pihalle ja nousin toiseksi. Tällä sijalla ajoin finaalin maaliin asti ja tuloksena Nordic Challengen mestaruushopea. Kaudella 2017 tarkoituksena on ajaa Suomen sarja kokonaisuudessaan, Nordic Challenge ja Iame International Final. Jokaisessa kilpailussa tavoitteena on ainoastaan voitto. |
Kuvat © Aki Rask |